Claus per saber si la nostra estratègia d’Inbound Marketing funciona

En aquest article us parlarem del terme Inbound Marketing i de les claus que han d'aplicar les empreses per aconseguir resultats positius, de manera que puguin conèixer si els mètodes seguits en les estratègies marcades estan funcionant o no.
Ivan Portolés

Claus per saber si la nostra estratègia d’Inbound Marketing funciona

En aquest article us parlarem del terme Inbound Marketing i de les claus que han d'aplicar les empreses per aconseguir resultats positius, de manera que puguin conèixer si els mètodes seguits en les estratègies marcades estan funcionant o no.
Escrito por Ivan Portolés

Comencem pel més bàsic…

Què és l’Inbound Marketing?

Per parlar d’estratègies d’Inbound Marketing, primer heu de saber què significa aquest terme i, sobretot, entendre’l; perquè moltes són les empreses que apliquen accions d’Inbound, sense saber que ho estan fent.

L’Inbound Marketing és, bàsicament, un conjunt de tècniques de màrqueting no intrusives i que aporten valor adreçat a la captació de clients.

Aleshores, aquí és on molta gent es pregunta: quines accions podem considerar que són d’Inbound Marketing?, nosaltres en treballem unes quantes: tècniques de SEOmàrqueting de continguts, presència i activitat a xarxes socials, generació de leads a través de formularis, per exemple, i, fins i tot, la analítica web.

A l’Inbound Marketing, és l’usuari qui se sent atret pel que una empresa li ofereix i és ell mateix qui entaula i inicia la “relació” amb la marca.

Quines són les claus de l’Inbound Marketing perquè funcioni?

Hi ha quatre paraules que defineixen aquest terme: creació, optimització, dinamització i conversió.

La creació de continguts

Per captar l’atenció del públic objectiu o target de la marca. I si t’estàs preguntant: quins requisits ha de complir sempre aquest contingut? Bàsicament, ha de respondre a una necessitat, resoldre dubtes o oferir qualsevol àpex de valor als qui el consumeixen.

Pel que fa a optimització, ens referim a la del contingut creat

Has de pensar que els consumidors passen per diverses fases quan interactuen amb una marca. Per tant, a l’Inbound Marketing es personalitza cadascuna d’aquestes fases, de manera que es respongui a la preocupació que cada usuari té en cada punt del procés de conversió (missatges específics i adaptats).

Dinamització i viralització del contingut.

Per interactuar directament amb el públic objectiu d’una marca, les xarxes socials són una de les principals aportacions a l’Inbound Marketing. Les empreses, a través d’aquestes plataformes, poden visibilitzar-ne i viralitzar-ne el contingut, a més de conèixer més el públic objectiu, les necessitats i la percepció de la marca.

Anàlisi

L’Inbound marketing utilitza l’analítica per a mesurar el resultat de les accions executades als apartats esmentats anteriorment. Trànsit, conversions, vies per les quals han arribat els leads qualificats, etc. Sense una anàlisi exhaustiva i minuciosa les teves iniciatives i esforços no serviran de res. Per això, és important comptar amb un analista especialitzat o una agència de màrqueting digital experta en Inbound Marketing.

Tot sona molt bé, no? Però quin cost té executar una estratègia d’Inbound Marketing realment?

La resposta és: depèn. Tota estratègia de Inbound Marketing va lligada a una inversió inicial, però no serà la mateixa xifra per a una petita empresa que vulgui difondre els seus continguts, que per a grans empreses amb grans infraestructures que pretenguin realitzar el llançament d’un pla global de Inbound.

Les despeses fonamentals que se solen realitzar per a executar una campanya completa de Inbound Marketing s’associen amb:

  • Programari de Inbound. No és una inversió obligatòria, però sí molt recomanable. Ja que les empreses han de comptar amb un programa que els permeti l’automatització de tasques (email marketing, per exemple).

Dins d’aquest apartat hauríem de parlar d’un CRM: que ens permet establir una comunicació i enllaç entre tots els equips de màrqueting i vendes, de manera que possibilita seguir la ruta dels leads captats. Com arriben, com s’han comportat abans de convertir, etc. A IP Marketing, per exemple, treballem amb una de les eines més completes: Clientify.

  • Disseny web. Tota estratègia de Inbound implica portar al teu públic objectiu cap a la teva pàgina web perquè realitzin una conversió. Per tant, l’optimització del teu site és una tasca obligatòria i fonamental dins d’una estratègia d’aquest tipus.
  • SEM. Per a donar major visibilitat a la teva campanya/estratègia, és molt recomanable que, a més de les accions de SEO, realitzem una inversió en SEM (anuncis).

D’altra banda, suposaran un cost per a la teva empresa totes aquelles hores destinades a la realització i planificació de l’estratègia, l’elaboració i producció de continguts i a les accions de SEO implementades.

Segur que ara t’estàs preguntant…

Quant trigaríem a veure els resultats d’una estratègia de Inbound?

Abans de començar a mesurar els resultats d’una estratègia de Inbound marketing, hem de conèixer la diferència entre “recuperació de la inversió” i ROI. Que són dues de les variables que mesuren el feedback d’una campanya.

Quan parlem de recuperar la inversió, ens referim a l’obtenció de tants clients nous com inversió s’hagi realitzat en l’estratègia. És a dir, una xifra capaç de cobrir les despeses realitzades.

No obstant això, el ROI o retorn de la inversió, fa referència al rendiment obtingut d’una inversió. O cosa que és el mateix, quins beneficis hem obtingut per cada xifra invertida. S’expressa en percentatge.

Deixant a un costat els termes i centrant-nos en el temps que trigarà a veure resultats, et direm que tot dependrà del que trigui un client en el procediment de compra (recerca del servei o producte i presa de decisió).

Trigaràs a obtenir resultats basant-nos en la longitud del procés del client.

Perquè puguis realitzar i posar en marxa una estratègia Inbound molt atractiva i convincent per als potencials clients, et deixarem per aquí algunes de les claus de Inbound Marketing que nosaltres tenim en compte a l’hora d’elaborar-les:

  1. Cal prestar molta atenció i ser precisos en el disseny del pla, comprenent el mercat en el qual ens estem movent, coneixent als principals competidors i sabeiendo quines oportunitats té la marca.
  2. És vital definir molt bé el target, és a dir, saber a qui li parles, de què li parles i què necessita, perquè això farà que les teves comunicacions siguin efectives i atractives.
  3. Cuidar el teu contingut és un altre “must”, perquè serà molt més efectiu si els consumidors d’aquest ho perceben com a contingut útil i de valor.
  4. No escatimis amb l’organització: La planificació i l’organització són motius freqüents d’èxit dins de les estratègies i campanyes. Elabora un planning i un calendari amb dates concretes de llançaments, comunicacions, etc. I, sobretot, respecta’l rigorosament!
  5. Què faríem sense les nostres eines d’automatització i analítica?: si no mesurem, no coneixerem els nostres resultats. I totes aquestes tasques serien en va. Comparar sovint els objectius que t’has plantejat amb els resultats que has obtingut, prèviament amb una automatització dels processos que permeti informes complets.

I ara… Estàs preparat/da per a llançar una súper campanya de Inbound Marketing que ofereixi resultats?

O potser necessites una miqueta d’ajuda?