Conèixer els resultats de les accions no només és important per a saber si es fan bé les coses, sinó que a més és la base de la generació d’un nou volum de negoci.
Anàlisi intel·ligent de dades per a millorar el rendiment d’un negoci
Fins fa uns anys, les dades que podíem obtenir de la nostra organització feien referència a percentatges de vendes, guanys, pèrdues o costos. No obstant això, avui la informació va molt més enllà i engloben a la generació d’informació aconseguida a través d’interfícies digitals d’origen tan variat com segmentat.
Les dades provinents del mitjà digital són el denominat Big Data. Big Data és un concepte que fa referència a totes les dades que rebem a escala transaccional, relacional o web. Això es tradueix, com és evident, en una quantitat ingent de dades que creix dia a dia i en la qual és molt fàcil perdre’s. Aquestes dades es divideixen en dades estructurades, semi estructurats i no estructurats, que poden ser extrets per a obtenir algun tipus d’informació concreta. Aquesta informació prové de totes les accions i presència en la xarxa i en com els usuaris interactuen amb elles, la qual cosa és bàsic per a traçar noves relacions efectives amb ells en el mitjà digital.
Hem llegit i escoltat molt sobre el Big Data, però pocs són els articles en la xarxa que aporten un coneixement bàsic pràctic. Aquesta falta de coneixement divulgatiu se suma al possible fet que en la nostra empresa no disposem d’un equip o professional de marketing digital que ens faciliti i filtri l’ús d’aquesta valuosa informació.
Quan parlem d’analitzar fonts de dades en màrqueting digital, hem de matisar a què ens referim concretament. Així que ens centrarem en les dades semi estructurats i en ells, principalment en dades d’origen humà, transaccionals, de web i de mitjans socials, lloc són els que més útils ens seran per a mesurar l’eficàcia de les nostres campanyes.
Aquestes fonts de dades les podrem automatitzar i jerarquitzar, a més, de manera realment útil en totes les plataformes en les quals es treballi: xarxes socials, plataformes de inbound marketing, web… Ja que, amb les eines d’analítica adequades, es podran traduir aquestes dades en volum real de negoci potencial que, en un futur, es podran anar treballant.
La informació no només creix, sinó que també evoluciona
Cada dia generem noves dades i la seva anàlisi i tractament no pot ser de cap manera un procés manual diari, per a això està la intel·ligència artificial. Per a començar a utilitzar aquestes dades correctament, necessitem:
- D’una banda, un analista especialista en marketing digital.
- D’altra banda, una eina que processi, estructuri i emmagatzemi de manera automatitzada totes aquestes dades en una única plataforma i automatitzi respostes adequades en cada procés.
Són moltes les eines digitals que existeixen avui dia, però com saber quina és l’adequada? L’emmagatzematge de dades en el workplace és una inversió que hauràs de plantejar-te tard o d’hora si encara no ho has fet, perquè el teu equip necessita aprofitar tota la informació que es deriva de la teva activitat empresarial i nodrir així les possibilitats de generar noves oportunitats de negoci.
En les agències de Màrqueting treballem, sobretot, amb les dades de l’entorn digital de les organitzacions. Per a això, hem de disposar de diferents plataformes per a l’extracció d’aquesta informació en cada fase de la venda d’un producte o servei. Així, analitzem el comportament de cada usuari en la pàgina web o botiga en línia, en xarxes socials (de què parlen, què els agrada, sobre què tendeixen a clicar…) i en els cercadors (quines paraules clau busquen, amb quin contingut interactuen més, què els crida més l’atenció, què no els agrada, on inverteixen més temps…). En definitiva, unes tasques gairebé diàries que es generen gràcies a l’anàlisi de dades emmagatzemades.
A partir d’aquesta anàlisi automatitzem processos en les nostres diferents plataformes i creem informes en els quals s’inclou cada dada i informació de l’activitat de l’empresa i els usuaris sobre aquest tema. De manera que puguem oferir als nostres clients una evolució exacta i real de la seva activitat i el comportament dels usuaris enfront de la marca.
Les dades s’han convertit en un dels principals actius en la majoria de les empreses. Per tant, ja no es concep una bona estratègia empresarial que no inclogui l’analítica d’aquests. Estratègia i analítica són la clau de l’èxit si sabem utilitzar-les correctament i el més important: per a saber si hem pres el camí correcte i si hem de rectificar-lo.
Beneficis de disposar de fonts de dades segmentades i correctament automatitzats
Saber interpretar les dades emmagatzemades és el pas previ a la millora de rendiment de les teves accions en màrqueting digital. Vegem, per a acabar, quins seran els principals beneficis del correcte ús d’aquestes dades:
- L’anàlisi de les teves fonts de dades ens permetrà extreure informació sobre els potencials clients o els actuals que.
- Ens permet fidelizar, perquè interpretant les dades, podrem saber com, quan i quin tipus de servei oferir a cada client per a mantenir-los amb nosaltres.
- Podem conèixer dades de cada àrea de l’empresa i de cada fase de la venda. Això ens permetrà, per exemple, augmentar el percentatge de fidelització de clients o llançar nous productes amb la seguretat que el seu acolliment serà positiu.
- Amb les dades, també podem prevenir canvis en les tendències de consum i personalitzar nous productes, a més d’anticipar-nos al ritme de consum dels clients. Les dades ens proporcionaran informació sobre el comportament de compra i sobre les etapes més altes i més baixes de consum. Podent adaptar, fins i tot, la venda en línia i la física, tal com ho fan les grans marques.
Les dades són mesurables en temps real. Per tant, les accions de la nostra empresa poden ajustar-se al dia a dia dels clients i permetre’ns una adaptació als seus hàbits i els seus canvis.
- Coneixent cada detall, cada informació i cada percentatge, reaccionarem de manera àgil i ràpida enfront dels resultats negatius i a la reputació de la teva marca.
- L’empresa serà més eficient, descobrint tendències i, el més important: noves oportunitats de negoci.
- S’identificaran possibles riscos i buits de les campanyes i això, ajudarà a millorar en totes les accions i els seus resultats Perdent la por al canvi!
En resum…
Amb l’analítica, la gestió i automatització de dades obtindrem major productivitat i rendiment per a qualsevol organització. També major abast i visibilitat. I, en conseqüència, un increment de les vendes… Per què no començar?